Przetwory mleczne stanowią sporą część żywności, po jaką sięgają konsumenci każdego dnia. W każdym supermarkecie napotka się przynajmniej jedną lodówkę – zapełnioną różnego rodzaju produktami, które zostały wytworzone na bazie mleka. Kefiry, sery, jogurty, a nawet chłodzone przysmaki deserowe, regularnie lądują w koszykach konsumentów. Jednak by mogło do tego dojść, wszystkie te artykuły muszą bezpiecznie dotrzeć do konkretnego sklepu. Dostarczenie ich tam to odpowiedzialne zadanie, które wymaga zaplanowania wielu rzeczy.
Dystrybucja nabiału – na czym polega?
Przetwory mleczne należą do najbardziej delikatnych artykułów spożywczych, jakie krążą po konsumenckim rynku. Ich daty przydatności do spożycia są znacznie krótsze, niż innych produktów żywnościowych – i motywują do pośpiechu nie tylko nabywców, ale przede wszystkim tych, którzy są odpowiedzialni za dostarczenie nabiału do sklepów. Co więcej, nawet punktualność może okazać się niewystarczająca, jeśli w drodze do potencjalnych klientów nabiał nie będzie we właściwy sposób przechowywany. To oznacza, że zarówno hurtownicy, jak i inne firmy zaangażowane w proces dystrybucji, muszą dysponować chłodziarkami – nie tylko stacjonarnymi, ale również takimi, które pozwolą przewozić nabiał w niskiej temperaturze. Dystrybutorzy, którzy na co dzień koordynują przesyłkę przetworów mlecznych, muszą sprostać rygorystycznym standardom sanitarnym. Gdyby nie przestrzegali określonych procedur i nie dbali o utrzymywanie wyznaczonych norm, cały ich wysiłek byłby pozbawiony sensu. Każdy produkt żywnościowy, który ma spełnić swoje przeznaczenie, musi dotrzeć do klienta w jak najlepszym stanie.
Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii, cały rynek konsumencki przechodzi ważne zmiany – ponieważ osoby odpowiedzialne za obrót konkretnymi towarami mają coraz więcej narzędzi i możliwości do wykorzystania. Również dystrybucja nabiału podlega w tym sensie pewnej ewolucji – a w jej przypadku skracanie drogi do lodówki konsumenta jest wyjątkowo korzystne i pożądane. Obecnie, przetwory mleczne mogą być wyprawiane zarówno w drogę do punktów handlowych, które są ostatnimi pośrednikami między producentem i konsumentem – albo też podróżować bezpośrednio do nabywców. Ta druga ewentualność wiąże się oczywiście z rozwojem branży e-commerce, która zdobywa coraz większe zaufanie wśród konsumentów. Kierując się wygodą, klienci w wolnych chwilach znajdują potrzebne im towary, przeglądając wirtualne witryny – i dokonawszy wszystkich formalności w trybie online, cierpliwie czekają na dostawę.
Mimo, że tradycyjny łańcuch zależności obecnie ulega pewnym zmianom, to nadal szczęśliwe zakończenie podróży artykułów spożywczych zależy od sprawnej współpracy firm zaangażowanych w proces dystrybucji. Przetwory mleczne opuszczają siedziby producentów, przechodzą przez targi rolnicze, sklepy specjalistyczne, supermarkety albo pośredników, którzy prezentują się konsumentom wyłącznie w formie internetowych witryn – ale wszyscy w znacznym stopniu polegają na wsparciu firm logistycznych, które zadbają o bezpieczny i szybki transport.
Artykuł partnera